The Role of Communication Services (Internet) in the Development of Higher Education Education College /Al-Mustansyria University is an example

Authors

  • Khalifah Ibrahim Awdah Al-Temimi University of Diyala - College of Law and Political Science - Iraq
  • Suad Abdullah Daoud College of Basic Education - University of Diyala

Keywords:

Communication Services

Abstract

This research aims at shedding the light on the role of contact, by internet, in the education in terms of its definition, functions and effectiveness. The knowledge breadth of societies, development of education philosophy and the change of teachers' role tempt pedagogical to pay attention to the new  instructional techniques. These techniques are  addressing  some of main problems that educational institutions faced and increasing their products through the rise of education rate which may be realized by providing equal opportunities for all individuals wherever they are and at any time taking in consideration the individual differences among learners. In the late of twenty century and in the early of twenty one century, the internet  web pervade economical, social, cultural and political aspects of life due to its distinctive services it provides. This network is turned into a clarification device that provides information and photos in short time and little effort for teacher and learner altogether. Importance of the research lies on the significance of internet which is one of education requirements that teacher must know including the e-mail, conversations and other electronic programs . Also, the significance of instructions for their impact on societies as the performers of scientific and educational objectives that Institutions of Higher Education are seeking to realize. The current research wants to identify the role of contact services (with internet) in education development in Faculty of Education at Al-Mustansyria University and tries to: 1- Identify the role of networks in education development. 2- Know which kind of networks is more widely used in teaching. 3- Sign the differences of internet use for teachers according to gender variable. The research sample consists of (200) of both genders with (100) of females and (100)of males. The two researchers come up with the following set of results: 1- Using the internet shall become an urgent necessity for the development of Higher Education Institutions. 2- Using the internet in Higher Education shall increase opportunities for getting unique outputs. 3- The application of using the internet shall push up the desire of learning. 4- Using the internet in education shall promote the Higher Education level and contribute to country advance. Both researchers have come up with set of recommendations as a complement for this research as follows: 1- Utilization of internet network shall be popularized in education. 2- Concept of communication by internet shall be spread among all employees of Institutions of Higher Education. 3- Institutions of Higher Education shall pay more attention to provide an educational environment enhanced with electronic devices in all Universities. Both researchers suggested a number of researches as follows: 1- Conduct comparative studies among Foreign, Arab and Iraqi Universities on using the internet to know the Deficiencies to be overcome in future. 2- Conduct a study on using the internet and its relation with social level. 3- Conduct a study on the impact of using the internet on the curriculum for various stages.

References

1. أحمد عبد الحليم, ملفات مفتوحة (2005),www.akhbarelyom.org.
2. محمود حسن إسماعيل، مبادئ علم الاتصال ونظريات التأثير ، ط1 ، القاهرة ، الدار العالمية للتوزيع ، 2003.
3. برستون غرلا ، "كيف تعمل الإنترنت "، ترجمة : مركز التعريب والبرمجة، ط1، الدار العربية للعلوم (2000).
4. عبد الجبار توفيق البياتي الاحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس، مطبعة ومؤسسة الثقافة العالمية (1977).
5. رنا حكمت عباس البياتي واقع التعليم العالي العراق دراسة ميدانية في جامعة بغداد ماجستير علم الاجتماع (2009 ).
6. داخل حسن جريو دراسات في التعليم الجامعي ، مطبعة المجتمع العلمي،بغداد (3005).
7. سوسن شاكر الجلبي اساسيات بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية ، مؤسسة علاء الدين للطباعة والتوزيع، دمشق، سوريا ( 2005 ).
8. حسني محمد نصر "الإنترنت والاعلام- الصحافة الالكترونية"، ط1، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع (2003).
9. يوسف توما حمامي تحليل التركيب التنظيمي والعمليات الإدارية والاقتصاد بجامعة بغداد وأثرهما في فاعليتها وكفايتها، رسالة ماجستير، رسالة ماجستير كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد (1976).
10. محمد سعيد حمدان ،وقاسم موسى العبيدي التعليم الالكتروني : المفهوم والخصائص، الشبكة العربية للتعليم المفتوح والتعليم عن بعد، عمان، الأردن (3007 ).
11. عبد الملك ردمان الدناني الوظيفة الإعلامية لشبكة الانترنيت، صنعاء، مركز عبادي للدراسات والنشر(2000).
12. فاروق الروسان أساليب القياس والتشخيص في التربية الخاصة، ط1، دار الفكر، الأردن، عمان (1999).
13. طلال ناظم الزهيري، حوسبة المعلومات واجراءات التحول للبيئة الرقمية، عمان، دار دجلة(2009 ).
14. زياد القاضي وأخرون "مقدمة إلى الإنترنت"، ط1، عمان، دار صفاء للنشر والتوزيع(2000).
15. سامر محمد سعيد الـ (إنترنت) المنافع والمحاذير"، ط1، لبنان، دار سعاد الصباح للنشر والتوزيع (1998).
16. عبد الحافظ محمد جابر سلامة،" أثر استخدام شبكة الإنترنت على التحصيل الدراسي لطلبة جامعة القدس المفتوحة – فرع الرياض- في مقرر الحاسوب في التعليم" كلية المعلمين بالرياض قسم تقنيات التعليم(2003).
17. عبد الفتاح الصيرفي ، البحث العلمي الدليل التطبيقي للباحثين، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الأردن (2005).
18. عامر ابراهيم قنديلجي وايمان فاضل السامرائي ، "تكنولوجيا المعلومات وتطبيقاتها"، ط1، الأردن، مؤسسة الرواق للنشر والتوزيع (2002).
19. عبد الباسط محمد حسن، " أصول البحث الإجتماعي " ، ط3، القاهرة، مكتبة الانجلو المصرية(1971).
20. عبد الحميد بسيوني "مرشد الإنترنت" ، القاهرة، مكتبة إبن سينا للطبع والنشر والتوزيع (2004).
21. عبد الفتاح بيومي حجازي ، "الاحداث والإنترنت - دراسة متعمقة عن أثر الإنترنت في انحراف الأحداث"، ط1، الإسكندرية، دار الفكر الجامعي (2002).
22. عاطف عدلي العبد، الرأي العام وطرق قياسه والجوانب المهنية، القاهرة دار الفكر العربي (2000).
23. علاء عبد الرزاق السالمي ورياض الدباغ ، "تقنيات المعلومات الادارية"، ط1، الأردن – عمان، دار وائل للنشر (2000).
24. علي سليم علاونة، البحث العلمي في العلوم الإدارية، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان( 1996 ).
25. احمد سلمان عودة، القياس والتقويم في العملية التدريسية، دار الأمل للنشر والتوزيع، عمان(1993).
26. عوض منصور وجمال سلمان، "شبكة الإنترنت دليلك السريع للاتصال بالعالم "، ط1، الأردن – عمان، دار البشير، 1996.
27. رمزية الغريب، التقويم والقياس النفسي، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة (1977).
28. نادر فرجاني ، التعليم عن بعد في خدمة التعليم الاساسي في مصر، مركز المشكاة للبحث (1999).
29. عبد القادر الفنتوخ، وعبد العزيز السلطان الإنترنت في التعليم : مشروع المدرسة الالكترونية . مجلة رسالة الخليج العربي ، المجلد 21 ، مكتب التربية العربي لدول الخليج، السعودية، الرياض (1999).
30. زينب محمد، ونبيل جاد ، نظم تأليف الوسائط المتعددة، بيروت، دار الهدى للتوزيع والنشر(2001).
31. محمد محمد الهادي "التعليم الالكتروني عبر شبكة الإنترنت " ط1، الدار المصرية اللبنانية (2005 ).
32. محمود علم الدين، تكنولوجيات المعلومات والاتصال ومستقبل صناعة الصحافة. القاهرة، دار السحاب للنشر والتوزيع (2005).
33. مقالة اسماعيل العجب محمد العجب.
34. مقالة العدد 10- 2004
35. حسن عماد مكاوي ، ومحمود سليمان علم الدين تكنولوجيات المعلومات والاتصال، مركز جامعة القاهرة (2000).
36. محمد عبدالله المنيع، دمج تقنية الحاسب الآلي في مناهج التعليم العام، نموذج مقترح في وقائع المؤتمر الوطني السادس عشر للحاسب الآلي- الحاسب والتعليم، نسجل البحوث العلمية، الرياض، السعودية (2001).
37. هشام نبيه المهدي، تطوير أساليب التدريس باستخدام شبكة الإنترنت. مؤتمر جامعة القاهرة لتطوير التعليم العالي، مصر، جامعة القاهرة، 22-24 مايس (1999).
38. عصام سلمان الموسى، المدخل إلى الاتصال الجماهيري، ط5، عمان، مكتبة الكتاني، (2003).
39. ندوة منتدى الفكر العربي مع جامعة القدس.
40. هادي نعمان الهيتي الاتصال الجماهيري المنظور الجديد . بغداد ، دار الشؤون الثقافية (1998) .
41. هناء الجوهري، "الشباب ومستقبل مصر"، أعمال الندوة السنوية السابعة لقسم الاجتماع، 2001.
42. وزارة المعارف ، التقرير السنوي عن سير المعارف للعام (1945- 1946) بغداد، مطبعة الحكومة (1947).
43. وعد ابراهيم خليل الامير، "الضعف في وسائل الاتصال المرئية وعلاقته بجنوح الاحداث"، كلية الآداب، (2003).
44. Aggarwal j.c (2004 ) Essential of Educational technology ;teching learning.
45. Davd steward (1983),desmond keegand borje haimbey; distance education an intremational perspective ,London, Groom helm ,
46. Htt:// investigate-islam.com
47. http://www.books4arab.com
48. http:/web.Csuchico.edu/`gb24/-2003.
49. journal.ignouonline.ac.in/iojp/index.php/IJOL/article/view/499
50. Kemly Camocho, “Evaluating the Impact of the Internet in civil Society organization of central America" , 2001.
51. Norman H. Nie Lutz Erbing, “Internet and Society: A Preliminary Report”, 2002.
52. www.alnoor.se/article.asp?id=23935

Published

2014-06-15

Issue

Section

Articles