The Legal System of Electoral Propaganda Via Mass Media (Study in Iraqi law)

Authors

  • Safa'a Hassan Nesaif University of Diyala - College of Law and Political Science - Iraq
  • Mustafa Turkey Huomad University of Diyala - College of Law and Political Science - Iraq

Keywords:

Legal System, Electoral Propaganda, , Mass- Media.

Abstract

Mass media plays a leading role in election propaganda campaigns, as it is the candidate's means of expressing himself and his electoral program so that he can obtain popular support. Electoral propaganda is a guaranteed right under the law. This right is always in the candidate's choice of the means he deems suitable for his election campaign. Thus, the candidate has the right to use the mass media to promote himself and his electoral program. Additionally, the candidate has the right to use the most scientific modern of mass media, such as social media sites. This right restricts this candidate to necessarily cease campaigning before 24 hours of polling. This right, furthermore, obligates the candidate to adhere his campaigning in the allocated places, not to use any political slogans that are legally prohibited, not to offend any other candidates, not to use the official banner of the State, and to prevent the use of any slogan that would sow the distinction and strife among the members of society. In addition, the law obligates the state media to take a neutral position and non-discriminatory stand among candidates. The extent to which the media is neutral and sober at this stage is measured by maintaining an equal distance from all involved political parties. The mass media system should not endorse the state capabilities at one party at the expense of another; it should be objective and adhere to the law and the ideal principles of media.  This study will focus on the definition of electoral propaganda, the role of the mass media, and the legal basis on which the candidate relies in order to use mass media of communication (audio-visual and readable media). This paper approaches the extent to which the candidate can be held accountable in case of breaching the right of electoral propaganda, and the time-based legal organization of such propaganda.

References

الكتب :
1- ياسين محمود عبابكر، دور الانتخابات البرلمانية في عملية التحول الديمقراطي في العراق بعد 2003، بدون طبعة، مطبعة الحاج هاشم، أربيل، 2013.
2- وائل منذر البياتي، الإطار القانوني للإجراءات السابقة على انتخابات المجالس النيابية، ط1، دار الوليد للنشر والتوزيع، بغداد، 2015.

الرسائل والأطاريح :
آشتي حمة صالح حسين، الدعاية الانتخابية للانتخابات النيابية في إقليم كردستان، (رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة بغداد، كلية الإعلام، 2009، ص23.

البحوث والدراسات العلمية :
1- أحمد خلف حسين الدخيل، ماجد نجم عيدان، عكاب أحمد محمود، الإطار الزمني للحملات الانتخابية، مجلة للعلوم الإنسانية، العدد/ 6 السنة 2016، جامعة بغداد، كلية العلوم الإنسانية.
2- أحمد فاضل حسين، التنظيم القانوني للدعاية الانتخابية، بحث منشور في مجلة الباحث الإعلامي، جامعة بغداد، ع 9- 10، 2010.
3- رشيد حسين عكلة، دور وسائل الإعلام في توعية الناخب العراقي، بحث منشور في مجلة الباحث الإعلامي، العدد/ 14/ السنة 2011، جامعة بغداد، كلية الاعلام.
4- كامل حسون القيم، عادل خليل مهدي، دور وسائل الإعلام في تشكيل رأي عام إيجابي نحو المشاركة الانتخابية في العراق، بحوث منشور في مجلة الباحث الإعلامي، العدد/ 9- 10 السنة/ 2010، جامعة بغداد، كلية الإعلام.
5- عبد الأمير عباس حسين، الإعلان السياسي التلفزيوني ودوره في تحديد خيارات الناخب العراقي في الانتخابات التشريعية لعام 2010، مجلة كلية التربية الأساسية، العدد 68، 2010 الجامعة المستنصرية، كلية التربية الأساسية.
6- علاء شلبي، كرم خميس، الديمقراطية والانتخابات في العالم العربي، بحث مقدم إلى أعمال المؤتمر الدولي حول الديمقراطية والانتخابات في العالم العربي، القاهرة.
7- قصي سلمان هلال، الإعلانات التجارية المضللة من منظور القانون المدني، مجلة كلية القانون والعلوم السياسية، العدد 22/ السنة 2017، جامعة كركوك، كلية القانون والعلوم السياسية.
8- نبيل جاسم محمد، تغطية الصحف العراقية للحملة الانتخابية اثناء الانتخابات التشريعية 2010، مجلة الباحث الإعلامي العدد/ 9-8/ السنة/ 2011، جامعة بغداد، كلية الاعلام.
9- نزهت محمود نفل، طبيعة العلاقة بين الخطاب الدعائي والخطاب السياسي، مجلة الباحث الإعلامي، العدد4/ السنة/2008 جامعة بغداد، كلية الاعلام .

الاتفاقات الدولية :
- الإعلان العالمي لحقوق الانسان، وثيقة حقوق دولية، 10 ديسمبر، 1948، باريس.

القوانين :
1- الدستور العراقي لسنة 2005.
2- قانون انتخابات مجلس النواب العراقي رقم (45) لسنة 2013 .
3- قانون الأحزاب السياسية رقم (36) لسنة 2015.
4- قانون انتخاب مجالس المحافظات والاقضية والنواحي رقم 36 لسنة 2008.

الأنظمة والتعليمات :
1- نظام الحملة الانتخابية الصادر عن المفوضية العليا المستقلة للانتخابات رقم (7) لسنة (2013).
2- نظام وسائل الاعلام (الميديا) الصادر عن المفوضية العليا المستقلة للانتخابات العراقي رقم (10) لسنة 2005.

المواقع الالكترونية:
(1) https\\www. ar.m.wikipedia.org
(2) Osce.org\ ar\odihr\election

Published

2017-12-16